Skip to main content
RankBrain-makine öğrenimi-yapay zeka

Google RankBrain ile Yapay Zeka Her Yerde!

Belki farkında değilsiniz ama yapay zeka bir süredir hayatınızda! Hatta her gece yanı başınızda yatıyor. Sizinle kalkıyor, sizinle işe gidiyor, sizinle çalışıyor ve sizinle eve dönüyor. Belki beklentilerinizin tam aksine sizin daha az para kazanmanıza sebep oluyor ya da onu iyi anlarsanız daha çok tanınmanıza, daha çok satış yapmanıza, daha fazla markalaşmanıza…

Google bir tarafta yoğun bir biçimde yapay zekaya yatırım yaparken ve RankBrain ile arama sonuçlarında yapay zekadan faydalanırken, bir yandan da yapay zekanın kötü niyetli hale gelmesini ve insanlarla çatışmasını önlemek için tasarlanmış yeni bir sistem geliştiriyor.

Her ne kadar bu iki gelişme ilk bakışta kendi kendine çelişir gibi görünse de aslında yapay zekanın nasıl hayatımıza girdiği ile ilgili güzel bir örnek.

2015 yılının Ekim ayında Google Deepmind’ın geliştirdiği AlphaGo adlı yapay zeka, GO Avrupa şampiyonu Fan Hui’yi yenmeyi başardı. Ardından AlphaGo Mart 2016’da bir başka GO ustası Lee Sedol’u, son olarakta Mayıs 2017’de dünyanın en iyi Go oyuncusu Ke Jie’yi yendi.

Google firmasının DeepMind bölümü, Elon Musk’un finanse ettiği bir araştırma grubu olan Open AI ile bir araya geldi. Ardından Deepmind ve Open Al, makine-öğrenme sistemlerinin eğitimcilerinin istediği şekilde çalışmasını sağlamak için insan geri bildirimini nasıl kullanılabileceğini açıklayan bir araştırma yayımladılar.

Takviyeli öğrenme adlı ve yapay zeka araştırmasında da popüler olan teknik, yazılımları görevlerini tamamlamaları için zorluyor ve daha sonra ödüllendiriyor. Ancak, yapay zeka yazılımlarının aldıkları ödülü artırmak için kısa yolları bulduğu ve sistemdeki açıklardan faydalanarak hile yaptığı tespit ediliyor. İşte bu nokta da Google’ın mücadelesi başlıyor.

Her ne kadar Facebook AI direktörü, Terminator senaryosunun yakın gelecekte mümkün olmadığını, insanların ve hayvanların yapabileceği şekilde dünyadaki en temel şeyleri öğrenen makinelere sahip olmaktan çok uzakta olduğumuzu, hatta gelişim olarak bir fareye bile yaklaşamadığımızı açıklasa da dünyanın en büyük markaları ve devletleri yapay zekaya ciddi bir yatırım yapıyorlar.

Yapay zekanın arama sonuçlarında nasıl kullanıldığını ya da bir başka deyişle yapay zekanın kazancınızı nasıl düşürdüğü veya arttırdığı ile ilgili açıklamalara girmeden önce  biraz kavramları netleştirelim.

Makine Öğrenimi nedir?

Makine öğrenimi, bir bilgisayarın, insanlar tarafından kendisine bir takım şeylerin öğretilmeden ve buna yönelik detaylı programlamaya ihtiyaç duymadan, kendi kendisine öğrenmesidir. Yani bilgisayarların var olan verileri kullanarak gelecekteki davranışları, sonuçları ve eğilimleri öngörmesi ve yeni şeyler öğrenmesidir.

Makine öğreniminin, mevcut bilgisayar sistemlerinin, ne yapacaklarını söylenmeden kullanıcı deneyimini otomatik olarak öğrenmesine ve geliştirmesine yardımcı olan bir yapay zeka uygulaması olduğunu aklımızda tutarak diğer önemli kavrama geçelim.

Yapay zeka nedir?

İngilizce AI yani artificial intelligence olarak tabir edilen yapay zeka, insanların akıl kullanarak gerçekleştirdiği çeşitli işlemlerin bilgisayar sistemleri tarafından zeki insanlara benzer şekilde yerine getirilmesidir. Süreçleri, bilgiyi edinme ve bilgiyi kullanma kurallarını öğrenmeyi, yaklaşık veya kesin sonuçlara ulaşmak için kuralları kullanarak mantık yürütmeyi ve kendini düzeltmeyi içerir.

Siri gibi yardımcı programlar belirli bir görev için tasarlanmış basit bir yapay zeka örneğidir. Bilinmeyen veya daha önce tanımlanmayan bir görev sunulduğunda, bir çözüm bulma kapasitesine sahip yapay zekalara da insan bilişsel yeteneklerine sahip olmalarından dolayı kuvvetli ya da komplike yapay zeka adı verilir.

Sonuç olarak yapay zeka, bilgisayarların belirli görevleri alırken insanlar gibi anlamalarına ve tepki vermelerine yardımcı olmayı amaçlar.

RankBrain nedir?

RankBrain, milyarlarca sayfayı sadeleştirmek ve belirli sorgularla alakalı olanları bulmak için kullanılan Google genel arama algoritmasının bir parçasıdır. Bir başka deyişle RankBrain, arama sonuçlarını iyileştirmek ve yeni soruları daha iyi yorumlamak için yapay zeka kullanan bir makine öğrenimi sistemidir.

Makine öğrenimi ve AI, Google’ın geleceğinin büyük bileşenleri ve bu bileşenler halehazırda zaten RankBrain’de rol oynamaktadır.

RankBrain sistemi zor veya anlaşılması zor sorgular alır ve bu aramaların niyet ve sonuçlarına göre klase edilen daha önceki aramalarla ilişkilendirir. Google RankBrain, Google’ın daha önce hiç görmediği aramaları sıralamaya ve bunları mevcut aramalarla ilişkilendirmeye yardımcı olur.

Eskiden arama motorlarının algoritmaları gayet primitif bir biçimde sadece sayfalardaki ve bazı özel alanlardaki terimlerin yoğunluğuna bakardı. Bu yüzden aşağıdaki gibi sorgularda listelenmek isteyen firmalar anlamsız bir biçimde terimleri sık sık kullanırdı.

RankBrain arama dünyasına ne kattı?
RankBrain arama dünyasına ne kattı?

Yani “lavabo açıcının zararları nelerdir” sorgusunda listelenmek için sık sık aynı terimi tekrar ederlerdi. Farkındaysanız reklam hariç ilk sıralarda çıkan hiç bir sitede bir anlamsızlık yok.

Aşağıdaki sorguda da farklı bir şey ile karşılaşıyoruz. Google, “çekici” anahtar kelimesi ile sorgu yapanların fiziki çekicilik ya da çekici hizmeti ile ilgili değil ağırlıklı olarak çekici satın almak isteyenler olduğunu analiz etmiş. Demekki, yolda kalarak çekici hizmeti arayanlar farklı terimlerle arama yapıyorlarmış. Halbuki oto çekici ve kurtarma hizmeti verenler muhtemelen en çok bu terimde listelenmek isterler.

RankBrain Analizi
RankBrain Analizi

Eğer daha iyi sonuçlar bulmak için yeterli sayıda kişi, “çekici” arama teriminde sonuç alamayıp “yol yardım” ya da “oto kurtarıcı” gibi bir ikinci sorgu yapsaydı, Google söz konusu anahtar kelime için gösterdiği içeriği değiştirirdi.

Bu işi manuel olarak siz yapıyor olsaydınız, tüm arama sorgularını ve bundan sonra insanların ne yaptığını listeler, verileri yüzdeye vurur ve sonuçlara uygun arama sonuçlarını bizlere gösterirdiniz. Yapay zeka tanımında da yer verdiğimiz üzere, RankBrain sizin aklınızı kullanarak gerçekleştirdiğiniz bu işlemi sizinle benzer bir şekilde gerçekleştiriyor!

RankBrain, en önemli üçüncü sıralama sinyali

2015 yılında Üst Düzey Google Analisti Greg Corrado, RankBrain’in resmi olarak tanıtmak üzere Bloomberg’e gitti ve RankBrain’in organik arama sonuçlarını etkilediğini net olarak ifade etti. Hatta listelenme kriteri olarak bu sistemin en önemli 3. sinyal olduğunu da gizlemedi. Algoritmada yüzlerce kriter olmakla beraber içerik, link yapısı ve RankBrain’in en önemli 3 sinyal olduğu aşikar.

2015 yılında, Google aramalarının yalnızca% 15’inde RankBrain tamamen kullanıldı. Kullanıcıların gerçekleştirdiği aramaları pek filtrelemedi. Ancak 2016 yılında Google bu sisteme olan güvenin arttığını ifade etti. Günümüzde ise her sorguda yapay zeka yanımızda!

Arama terimlerinin ardındaki niyeti öğrenin!

Bugün iyi bir dijital pazarlamacı, ürün veya hizmetleri pazarlarken, kullanıcıların yaptığı sorguların arkasında yatan amacı süzmek zorunda. Büyük bir otomotiv firmasının yol yardım hizmetini pazarlamak istiyorsanız “çekici” teriminin size göre uygun olmadığını bilmek zorundasınız.

Her bir arama terimi navigasyonel, transaksiyonel ve informasyonel olmak üzere 3’e ayrılır. Her bir sorgu sizler için önemlidir. Ancak her bir sorgu eşit seviyede ve eş zamanlı gelir yaratmaz. Bazı terimler dolaylı ama kalıcı gelir getirir, bazı terimler anında gelir yaratır bazı terimler de rakibinize para kazandırır.

Arama terimlerinin sınıflandırmasına bir diğer yazımızda değineceğiz. Unutmayın, arama motoru optimizasyonu hakkında daha detaylı bilgi almak isterseniz  Magna Ajans olarak sizleri ofisimize bekleriz!

Dijital Pazarlama kategorimize geri dönebilir ya da Cold Calling neden zaman kaybetmemeniz gerektiğini inceleyebilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Dijital Dünyayı Magna ile Takip Edin
Bültenimize kaydolarak dijital dünyadaki yeniliklerden, detaylı analizlerimizden haberdar olabilirsiniz!
Hayır teşekkürler
Üye olduğunuz için teşekkürler.
Gizliliğinize saygı duyuyoruz. Bilgileriniz bizle güvende ve asla paylaşılmaz.
Hemen kayıt ol.
×
×
WordPress Popup