Skip to main content
Mobil Uyumlu ve Optimize

Mobil Aramalar için Mobil Uyumlu Site Rehberi

Mobil arama, mobil site, mobil uyum, mobil hız, mobil optimizasyon kavramları son günlerde hepimizin dilinde. Kavramları çoğaltmak mümkün, çünkü hepimizin hayatı mobilde geçiyor. Aşağıdaki bir kaç istatistik bile mobil uyumlu ve optimize bir sitenin ne kadar avantajlı olduğunu açıkça gösteriyor.

  • Google aramalarının %60’ı mobil cihazlardan yapılıyor (Hitwise mobil arama araştırması)
  • İnternet kullanıcılarının %80’i akıllı telefon sahibi,
  • Kullanıcıların mobil uyumlu olmayan bir siteyi hemen terk etme oranı mobil uyumlu sitelere kıyasla 5 kat daha yüksek,
  • Kullanıcıların yarısı yüklenmesi 3 saniyeden daha fazla süren siteleri hemen terk ediyor.

Verileri çoğaltmak mümkün. Hemen hemen hepimiz birer mobil kullanıcı olduğumuzdan, hepimiz yukarıdaki rakamlara katkıda bulunabiliriz. Biz de bu yazımızda bu kavramlara kısaca değinmek istedik:

Mobil arama nedir?

Mobil arama, akıllı telefon veya tablet gibi, bir internet bağlantısı olan mobil bir platformdan, arama motorlarında yapılan sorgulardır. Yukarıda da değindiğimiz üzere günümüzdeki arama motoru sorgularının büyük çoğunluğu mobil cihazlardan yapılıyor ve bu oran gün geçtikçe artıyor.

Bir site nasıl mobil uyumlu olur?

Mobil uyumluluk, web sitenizin tüm farklı platformlarda ve özellikle akıllı telefonların ve tabletlerin daha küçük ekranlarında kolaylıkla ve kolayca erişilebilen görüntüler, metinler, videolar, bağlantılar içerip içermediğidir.

Ya da bir başka deyişle, sitenizin mobil uyumlu olması, ziyaretçiler hareket halindeyken bile mobil cihazlarıyla sitenizdeki içerikleri etkin ve doyurucu bir biçimde kullanabilmesidir.

Mobil optimizasyon nedir?

Her geçen yıl, kullanıcılar mobil cihazları ve tabletleri için daha fazla zaman harcıyor ancak enteresan bir biçimde hala birçok web sitesi öncelikli olarak masa üstü kullanıcısını hedefliyor. Yani siteleri mobil uyumlu olsa bile daha iyi bir kullanıcı deneyimini destekleyen mobil sürümler tasarlamıyor. Örneğin:

  • Sitelerin mobil hızı düşük oluyor,
  • İçerikler teorik olarak mobil uyumlu olsa da, kullanıcıları aksiyona geçiremiyor,
  • Yerel aramalara uygun sayfalar tasarlanmıyor

Daha iyi bir mobil site oluşturmak için Google’ın 25 kuralı

Google’ın 25 mobil uyumlu site tasarımı ilkesi aşağıdaki gibi özetlenebilir:

  1. Harekete geçiren mesajlar (call to action) önde ve mümkünse ortada konumlansın,
  2. Menü’ler kısa, anlaşılır ve kolay kullanılır olsun,
  3. Her sayfadan ve sayfaların her noktasından ana sayfaya kolayca dönülebilsin,
  4. Fırsatlar, promosyonlar veya öne çıkartılmak istenen aksiyonlar tüm sayfayı kaplamasın, kullanıcıların farklı alanlara tıklama şansı kaybolmasın,
  5. Site içi arama kutucuğu görünür ve kolay kullanılır olsun,
  6. Site içi arama kutucuğundan çıkan sonuçlar alakalı olsun, mümkünse otomatik tamamlama ve düzeltilmiş yazım hataları gibi akıllı arama özellikleriyle küçük ekrandaki kullanıcılar için hayatı kolaylaştırın,
  7. Site içi arama kutucuğunu filtrelerle daha kullanışlı hale getirin,
  8. Müşterilerinizi yönlendirin, gerekirse bir kaç soru sorarak (cinsiyet, boy, yaş, ilgi alanı gibi) potansiyel sonuçları kullanıcıya özel daraltın,
  9. Ziyaretçileri özgür bırakın; kayıt, abonelik gibi seçenekleri çok erken sunmak ziyaretçilerin siteyi terk etmelerine sebep olabilir,
  10. Üye olmadan da alışveriş yapma ya da sitenizi tanıma imkanı tanıyın,
  11. İyi bir kullanıcı deneyimi yaşatmak için için mevcut bilgileri tutun, yani kayıtlı kullanıcılarınızın tercihlerini unutmayın ve önceden doldurun,
  12. Dönüşüm sürecinde, karmaşık veya hassas bilgilerin girilmesini gerektiren noktalarda tıkla ve ara opsiyonu sunun,
  13. Cihazlar arası dönüşüme imkan tanıyın, yani mobilden başlatılan bir işlemin masa üstünden tamamlanmasına yardımcı olun,
  14. Bilgi girişini akıcı hale getirin; kullanıcılar, sitelerin posta kodları veya doğum tarihleri gibi değerleri girdikleri alanlarının otomatik olarak sunulmasından memnun kalırlar,
  15. Her işlem için en basit bilgi giriş yöntemini seçin; kullanıcıların seçenekler arasında bir tercih yapması gerektiği zaman, metin girmek veya bir açılır menüden seçim yapmak yerine büyük bir geçiş simgesine hafifçe dokunmaları daha kolay olur,
  16. Tarih seçtirmek için görsel bir takvim sunmayı tercih edin,
  17. Form doldurmak, satın almak gibi işlemler esnasında mümkünse gerçek zamanlı olarak hataları doğrulatın, işlemin en sonuna gelen mobil bir kullanıcı en baştaki hatayı düzeltmek için oldukça zorlanacaktır.
  18. Karmaşık formlardan kaçının, istediğiniz bilginin ne için talep edildiğini açıklayın; söz gelimi TC kimlik bilgisi istiyorsanız bu bilginin kanuni zorunluluk olduğunu net bir biçimde ifade edin,
  19. Mobil kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılar mobil siteler tasarlayın,
  20. Mobil sitenizi, kullanıcıların içeriklerin boyutlarını değiştirmesine gerek kalmayacak şekilde tasarlayın,
  21. Ürün veya hizmet görsellerinin büyütülmesine, rahatça incelenmesine imkan tanıyın. Kullanıcılar ne aldıklarını iyice görmek isterler,
  22. Hem yatay hem de dikey kullanım için tasarım yapın veya kullanıcıları en iyi ekran yönüne geçmeye teşvik edin,
  23. Akıllı telefon üzerindeki pencereler arasında geçiş yapmak zahmetli olabilir ve ziyaretçilerin sitenizden çıkma ihtimalini arttırır. Kullanıcıları, yeni pencereler başlatan harekete geçirici mesajlardan kaçınarak tek bir yerde tutmaya çalışın,
  24. Kullanıcılar “tam site” ile “mobil site” arasında bir seçenek gördüklerinde, mobil sitede bir şeyler eksik olabilir diyerek tam site opsiyonunu seçebilirler. Kullanıcılara mobil ve masa üstü sürümü arasında bir seçenek vereceksiniz doğru ifadeler kullanın,
  25. Konuma ihtiyacınız varsa, ziyaretçilere neden konumlarına erişmek istediğinizi, onlara ne gibi bir fayda sağlayacağınızı net olarak ifade edin.

Mobil arama ve mobil uyum için kullanabileceğimiz kaynaklar

Mobil aramalara daha iyi cevap verebilmeniz ve sitenizin mobil uyumlu olup olmadığı hakkında bilgi almak için aşağıdaki kaynakları kullanabilirsiniz:

  1. Google Page Speed Insights
  2. Google Mobile Firendly Test
  3. Google Test My Site
  4. Google Search Console içerisinde “Tarama/Google gibi Getir” tab’i (Mobil akıllı telefon seçeneği ile)
  5. Yine Google Search Console yani Web Yöneticisi Araçları içerisinde “Arama Tarafiği/Search Analytics” tab’i (Cihazlar seçeneği ile)

Mobile first index hakkında bilgi alabilir ya da SEO kategorimize geri dönebilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Dijital Dünyayı Magna ile Takip Edin
Bültenimize kaydolarak dijital dünyadaki yeniliklerden, detaylı analizlerimizden haberdar olabilirsiniz!
Hayır teşekkürler
Üye olduğunuz için teşekkürler.
Gizliliğinize saygı duyuyoruz. Bilgileriniz bizle güvende ve asla paylaşılmaz.
Hemen kayıt ol.
×
×
WordPress Popup