Skip to main content
Mobile first index mobil zihazların öneminin artması neticesinde Google tarafından yaratılan masaüstü indeksine alternatif bir indeksleme sistemidir.

Mobile First Index Nedir? | Magna Dijital Pazarlama

Google mobile first index hakkında detaylı bir analiz yapmadan önce Google arama sürecinin çalışma mantığını tekrar hatırlamakta fayda var. Google internet üzerindeki tüm bilgileri önce tarar (crawling), analiz eder, arşivler (indexing) ve sıralar (ranking). Hızlıca bu adımların üzerinden geçmek gerekirse:

Crawling Nedir? Google siteleri nasıl tarar?

Crawling yani tarama, Google’ın sayfaları keşfetmek için web’deki bağlantıları izlemesi işlemidir. Ya da kendi deyimleriyle Googlebot’un Google dizinine eklenecek yeni ve güncel sayfaları bulmasıdır. Bunu yaparken sitelerin bağlantılarını takip eder, sitemap, robot.txt gibi dosyalardan faydalanır.

Indexing Nedir? Analiz ve Arşivleme Süreci

İndeksleme, web sayfanızın daha kullanışlı bir hale getirilmesi ve veri tabanında saklanması işlemidir. Her web sayfası yüzlerce bilgi barındırır. Google, tüm siteler içerisinde aranan sözcükleri içeren genel ve özel alanlara bakar, kendi algoritmasına göre bu bilgileri sınıflar. Matt Cutts Google’ın indeksleme sürecini, bir kitabın arkasındaki dizine benzetir: Google dizini de kelimeler ve bunların konumlarıyla ilgili bilgiler içerir.

Ranking nedir? Google siteleri neye göre sıralar?

Google kullanıcılara en alakalı sonucu göstermek için, 200’den fazla KPI ya da indikatöre sahip algoritmasını çalıştırır, daha önce analiz ettiği ve sınıfladığı bilgileri, belirli bir sıraya göre kullanıcılara sunar. Yakın bir tarihe kadar Google tüm bilgileri tek bir dizinde toplardı.

Kullanıcı aramayı nereden yaparsa yapsın, yani ister masa üstü bilgisayarını kullansın, ister mobil cihazını, algoritma, Googlebot masaüstü tarayıcısı tarafından oluşturulan masaüstü dizinine bakardı. Alakalı sonuçları masaüstü indeksine dayanarak bulur, daha sonra bunları masaüstü indeksine göre sıralar ve hatta araştırmacıya masaüstü indeksine dayalı bir snippet gösterirdi. Bu süreçten sonra mobil tarayıcı tarafından toplanan mobil sinyallere bakılır ve buna göre mobil sıralamalar ayarlanırdı.

Mobile First Index Neden Çıktı?

Yukarıda da belirttiğimiz üzere, senelerce Google, web’i masaüstü kullanıcısı bakış açısıyla taradı. Ancak günümüzde mobil cihazların kullanımı masa üstünü geçtiği buna paralel olarak sorguların ağırlığı da mobil cihazlara kaydığı için Google haklı bir değişiklik kararı aldı. Kısaca Google yetkilileri dizin ve sonuçların,  kullanıcıların çoğuna, yani mobil arama yapan kullanıcılara hitap etmesini istiyor. Bunun için de  web’in mobil sürümünü, birincil arama motoru dizini olarak kullanmaya başlıyor.

Aslında bu değişikliği oluşturan ana sebep, UX yani kullanıcı deneyimiydi. Mobil cihazlarla arama yaptığımızda, masa üstü görünüm sonuçlarıyla karşılaştığımızdan, bazı bilgilere ulaşamayabiliyorduk. SERP yani arama motoru sonuç sayfasında gördüğümüz bir bilgi, sitenin mobil versiyonunda yer almayabiliyordu. Güncel bir örnekle açıklayalım.

Örneğin arama motoru kutucuğuna “tarih kitabı” yazdınız, ve sonuçlarda Yuval Noah Harari’nin “Hayvanlardan Tanrılara” kitabı ile ilgili bir sonuç gördünüz. Tam da aradığınız kitap olduğu için büyük bir hevesle bir sonuca tıkladınız. Ancak tıkladığınız sitenin mobil versiyonu İlber Ortaylı’nın kitaplarını listeledi. Bunun çok çeşitli sebepleri olabilir: basit bir hata, pazarlama önceliği, stratejik bir karar… Sebebi herne olursa olsun günün sonunda  siz site içerisinde tekrar bir arama yapmak zorunda kaldınız.

Aynı işlemi bir masa üstü bilgisayardan yapsaydınız direk ilgili sayfaya gidecekken, mobil versiyonda kötü bir deneyim yaşadınız. Doğal olarak şunu düşünürsünüz, mobil cihazım sürekli elimin altındayken, illa masa üstü bilgisayardan mı araştırma yapmak zorundayım… İşte Google’da tam bunu düşünüyor! İçerik mobil sitende bulunacak kadar önemli değilse, belki de benim sonucum o içerik için en ideal veya alakalı sonuç değildir.

Mobil Web Sitesi Olmayanlar Ne Yapacak?

Bu değişiklik sonrasında konuyla ilgilenenlerin aklı karıştı. Google yetkilileri mobil web sitesi olmayanlara ya da web sitelerimobil uyumlu olmayanlara şu an için endişelenmeyin diyor. Aslında Google bir mobil siteniz veya mobil uyumlu bir web siteniz olmasını istiyor, burası kesin. Google Webmaster platformundan mobil uyum ile ne kadar ayrıntılı dokümanlar olduğunu görebilirsiniz.

Kendi araştırmalarına göre akıllı telefon sahibi kullanıcıların %94’ü yerel bilgilerle ilgili aramaları telefonlarından yapıyor. İşin ilginç tarafı, mobil aramaların %77’si evden veya iş yerinden yapılıyor.

Ancak hala web siteniz bu kriterleri karşılamıyorsa, masaüstü sürümünüz taranmaya devam edecek. Google “Sitenizi görüntülemek için bir mobil kullanıcı tarayıcısı kullansak bile, masaüstü sitenizi dizine eklemeye devam edeceğiz” diyor. Ancak şunu da ekliyor.

Bir mobil siteniz varsa, mobil sitedeki içeriklerin ve bağlantıların masaüstü sürümüyle yeterince benzer olduğundan emin olun ki böylece Google, uygun içeriği bulsun. Magna Dijital olarak şunu kesilikle söyleyebiliriz ki sitenizi mobil uyumlu değilse ya da sitenizin mobil versiyonu yoksa ciddi ciddi endişelenmeye başlayın. Aynı kriterlere sahip iki site arasında mobil uyumlu olan daima daha üstte sıralanacak!

Ama burada sonuca değil nedene bakmak daha önemli. Değişime hazırlanmak indekslenme sürecinden geçiyor. Sıralama için mobil uyumlu olmakla, alaka düzeyi açısından mobil dizine eklenmek ayrı hususlar. Sıralama açısından mobil uyumluluğun 200 küsür kriter arasında aldığı pay her zaman değişebilir. Mobil dizine kayıtlı olmak daha önemli bir öncelik. Bir site, mobil uyumlu olmadan da mobil dizinde olabilir. Biraz daha konuyu açalım.

Mobil uyumlu siteler açısında mobile first index

Mobil uyumlu siteler indekslenme konusunda bir problem yaşamayacaklar. İçerik farklı olsa bile, Googlebot mobil ve Googlebot masaüstü tarayıcıları tarafından tüm içerikler görülecektir. Burada Google’ın çalışması gereken ve açıkta kalan bazı konular olmakla beraber, mobil uyumlu yani responsive sitelerin sayısına bakıldığında bu sitelerin bir sorun yaşamayacağını söyleyebiliriz.

Ancak indekslenme ve sıralamanın farklı hususlar olduğunu bir kez daha hatırlatalım. İndekslenmeden sıralanamazsınız ama indesklendikten sonra hangi sıralarda olacağınız yukarıda da ilettiğimiz gibi ayrı bir süreç.

Sonuç: Mobil uyumlu siteler indekslenir ve sıralanır.

Mobil ve Masaüstü versiyonları farklı olan siteler açısından mobile first index

Burada işler karışıyor. Bir sitenin cihaz türüne yönelik yönlendirmeleri varsa veya rel=alternatif ve standart etiketler kurulumu varsa, mobil tarayıcı masaüstü siteyi değil yalnızca mobil siteyi görür. Haliyle içerikler masaüstü ve mobil versiyona göre değişiklik gösteriyorsa, Googlebot bu içeriği görmeyecektir.

Bu durumda siteler, ilgili konular için listelenmeme riski taşıyorlar çünkü daha ilk süreci yani indekslenme safhasını aşamamış oluyorlar.

Sonuç: Mobil ve Masaüstü versiyonları farklı olan siteler indekslenmeyebilir ve haliyle sıralanmayabilir.

Mobil olmayan siteler açısından mobile first index

Mobil Googlebot’ları mobil olamayan siteleri görmeye devam edecek. Ancak bu siteler “mobil uyumlu” tanımına sahip olmayacak. Bu durum sıralama kriterlerini etkileyecek; mobil uyumun 200’ün üzerindeki kriter arasında aldığı pay kadar bir (-) eksi puan alacak bu siteler. Yani yukarıda belirttiğimiz üzere, aynı kriterlere sahip iki site arasında mobil uyumlu olan daima daha üstte sıralanacak! Ama mobil olmayan site de indekslenecek ve sıralanacaklar!

Sonuç: Mobil olmayan siteler indekslenir ve sıralanır.

Bu durumda en önemli tehlike mobil ve masaüstü versiyonları farklı olan ve aynı içerikleri taşımayan siteler için beliriyor. Bu siteler tam da Google’ın istediği gibi mobil versiyonlara sahip olasalar bile mobile versiyonlarında olmayan bilgiler sürece dahil olmayacak.

Mobile first index ile neler değişecek?

Sıralama sinyalleri, masaüstü sürümünüzden değil, mobil versiyonunuzdan gelecek.

Google, mobil sitenizi daha önce de belirttiğimiz gibi masaüstü sitenizden gelen birçok sinyali temel alarak derecelendiriyordu. Bu durum değişecek, Google, mobil ve masaüstü sitelerinizi, Mobil Googlebot taramasından edindiği sinyallere dayanarak sıralayacak.

Dolayısıyla, mobil sitenizin sayfa hızı Google’daki mobil sitenizin ve masaüstü sitenizin sıralamalarını etkileyecek. Google ayrıca muhtemelen mobil sitenizde oluşturulan meta etiketler, alt başlık etiketleri, yapılandırılmış veriler, diğer etiketler ve içerikler üzerinden bakacak ve bunları masaüstü sitenizde de kullanacaktır.

Google muhtemelen bir süre 2 dizini de (desktop index ve mobile index) eş zamanlı olarak kullanmaya devam edecek. Mobil first index sınavı geçtiğinde kullanılan tek dizin olacak. Neticede tabi ki bu deneme başarısız olabilir ve Google tektar masaüstü dizinine geri dönebilir. Ancak mobil cihazların her geçen gün payını arttırdığı bir ortamda geri adım atması pek olası görünmüyor.

SEO kategorisine geri dönebilir ya da En Önemli Google Algoritmaları hakkında bilgi alabilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Dijital Dünyayı Magna ile Takip Edin
Bültenimize kaydolarak dijital dünyadaki yeniliklerden, detaylı analizlerimizden haberdar olabilirsiniz!
Hayır teşekkürler
Üye olduğunuz için teşekkürler.
Gizliliğinize saygı duyuyoruz. Bilgileriniz bizle güvende ve asla paylaşılmaz.
Hemen kayıt ol.
×
×
WordPress Popup